کافه سیار زوج جوان پشت فولکس

 «کافه راه» یک کافه سیار است که هنوز نیامده کلی سر و صدا کرده است. «ذکرا» و «فرزاد» زوج جوانی که صاحبان این کافه هستند، از زیر و بم این کافه سیار می‌گویند.
فرارو: «کافه راه» یک کافه سیار است که هنوز نیامده کلی سر و صدا کرده است. «ذکرا» و «فرزاد» زوج جوانی که صاحبان این کافه هستند، از زیر و بم این کافه سیار می‌گویند.
نوستالوژی‌های ما زود کهنه می‌شوند و فقط خاطره آنها باقی می‌مانند. بعضی‌ها آنقدر دلبسته این نوستالوژی‌ها و خاطره‌بازی‌ با آنها هستند که حاضر نیستند آنها را دور بیندازند و می‌خواهند به هر قیمتی آنها را حفظ کنند. ذکرا و فرزاد از آن دسته آدم‌های خاطره‌باز هستند که برای زنده نگه داشتن این خاطرات نوستالوژیک دستی به سر و روی یک فولکس آبی قدیمی کشیده‌اند و آن را تبدیل به یک کافه‌سیار لوکس کرده‌اند و نامش را گذاشته‌اند «وی‌کافه». 

کافه سیار زوج جوان پشت فولکس

«ذکرا عباسی» لیسانس روزنامه‌نگاری دارد و «فرزاد حسینی» مردم‌شناسی خوانده است و حالا دغدغه‌های اجتماعی و مردم‌شناسی‌شان جمع می‌شود در این فولکس ‌واگن آبی و بهانه‌ای می‌شود که به تمام کوچه‌پس‌کوچه‌های پایتخت سر بزنند و مردم هر محله را ذوق‌زده کنند.
ذکرا از صفر تا صد «کافه راه» می‌گوید: «اصلا از ابتدا قرار بود این اتفاق در یک اتوبوس دوطبقه بیفتد که متاسفانه نشد؛ چون شکل عمومی و دولتی پیدا می‌کرد. از اینجا تصمیم گرفتیم که در یک فولکس واگن کار کنیم که یک حالت شخصی‌تر داشت.»
 
کافه سیار زوج جوان پشت فولکس

از عمر افتتاح این کافه سیار ۱۶-۱۵ روز بیشتر نمی‌گذرد؛ اما در همین مدت کم کلی هوادار پید کرده است. ذکرا و فرزاد هر چند قبلا هم کافه‌داری کرده بودند؛ اما خود به صورت مستقل تا به حال صاحب یک کافی‌شاپ نبوده‌اند و حالا در مدت زمان کمی توانسته‌اند یک «مینی کافه» برای خود بسازند. « کافه ما تقریبا مثل یک خانه کوچک است. ما پخت و پز نداریم. غذای ما هم فقط یک ساندویچ است که شب به شب آماده می‌کنیم. برای اینکه هوا خیلی گرم است و فولکس هم کولر ندارد، ما در محل آشپزی نمی‌کنیم.»

کافه سیار زوج جوان پشت فولکس
 
کافه سیار زوج جوان پشت فولکس 
 ذکرا و فرزاد دوست دارند کافه شان همین جور متحرک بماند تا تمام شهر را با این فولکس واگن آبی زیر پا بگذارند. «ما می‌خواستیم حالت سیار بودن کافه حفظ شود. دوست نداشتیم جایی مستقرشویم. دوست داشتیم این اصالت سیار بودن کافه حفظ شود. ما خیلی دوست داریم با فولکس واگن خود به تمام نقاط شهر و به‌ویژه پایین شهر برویم. اولین بار هم به یک منطقه پایین شهر رفتیم؛ ولی خب به دلایلی مثل ترافیک زیاد و اینکه اکثر دوستان و کسانی که طرفداران ما هستند در نقاط  بالای شهر هستند، تا به حال بیشتر نقاط بالا و مرکزی تهران با کافه سیارمان سر زدیم.»

کافه سیار زوج جوان پشت فولکس
 
کافه سیار زوج جوان پشت فولکس 
 ظاهر لوکس کافه راه همه را به اشتباه می‌اندازد که نکند با منوهای عجیب و غریب و گران روبه رو شوند. «ما دوست داشتیم کار ما تمیز و زیبا باشد نه گران و لوکس و چون کار ما جنبه مردمی دارد، دوست داریم هر کسی از هر قشری و با هر وضع مالی بتواند از آن استفاده کند و فقط نگوید این چقدر زیباست بلکه بتواند از آن استفاده هم بکند. برای همین ما قیمت ها را جوری تعیین کردیم که اگر هر کس از کنار فولکس ما رد شد و بوی قهوه به مشامش رسید و هوس کرد، به خاطر قیمت از خیر قهوه نگذرد و مثلا نگوید چون چای ارزان تر است، آن را سفارش می‌دهم و الان هم اختلاف قیمت شاید یکی-دو هزار تومان باشد. ما دوست داریم هر کسی با فولکس واگن ارتباط برقرار می‌کند، خاطره خوبی از آن برایش باقی بماند و آنچه که دوست دارد را سفارش بدهد. تقریبا تمام منوی ما بین ۵ تا ۸ هزار تومان است. برای اینکه تمام مردم از هر قشری بتوانند از آن استفاده کنند و لذت ببرند» . مردمی بودن این کافه تا حدی است که خود مردم در راه انداختنش به این زوج جوان کمک می‌کنند. « ما برای کار خود به برق احتیاج داریم؛ اما موتور برق نگرفتیم؛ چون که حتی کم سر و صداترینشان هم سروصدا ایجاد می‌کند و به مردم و محیط زیست آسیب می‌رساند و برای همین دوستانمان به ما خیلی کمک می‌کنند و می‌گویند شما بیایید؛ برقش با ما!»

کافه سیار زوج جوان پشت فولکس
 
کافه سیار زوج جوان پشت فولکس 
 

صفر تا صد کافه راه را خودشان دوتایی سرهم کرده‌‍ اند و این سر هم کردن حدودا ۶۰ میلیون برایشان آب خورده است. روال کارشان هم ساده است. یک روز قبل در اینستاگرام با طرفداران کافه متحرک قرار می‌گذارند. البته هنوز کافه منوی ثابت ندارد. «ما هنوز منوی ثابت نداریم. دلیل اینکه هنوز هم منوی ثابت نداریم این است که داریم امتحان می‌کنیم که چه چیزی خوب است و طرفدار دارد و مثلا در فصل تابستان می‌چسبد و چه چیزی باید در منو ثابت باشد و چه چیزی را باید حذف کنیم. قسمت اصلی منوی هر کافه ای قهوه است که در هر صورت باید در لیست سفارشات وجود داشته باشد». همه خوردنی‌های این کافه فسقلی، خانگی است. «ما هیچ چیز را از بیرون تهیه نمی‌کنیم. همه لیست منو را شب به شب درست می‌کنیم. حتی شربت ها هم همه خانگی هستند. هم شربت هم قهوه هم چای همه را خودمان درست می‌کنیم» .

کافه سیار زوج جوان پشت فولکس
 
کافه سیار زوج جوان پشت فولکس 
 کافه راه تمام اعضای خانواده را به تکاپو انداخته و ذکرا و فرزاد که انتظار این همه استقبال نداشته‌اند را در پخت و پز کمک می‌کنند.«ما اوایل فکر نمی‌کردیم آنقدر کار بگیرد و درنتیجه آنقدر بخواهد. در همان هفته اول استقبال ها زیاد شد و برای همین این کار حالت خانوادگی گرفت و اعضای خانواده به کمک ما آمدند. چون حجم زیادی شیرینی و کیک و شربت باید آماده می‌کردیم. حتی البته به ما پیشنهاد دادند که شیرینی‌ها را از مغازه های معتبر تهیه کنیم؛ اما ما دوست داشتیم همه چیز هم تازه باشد هم خانگی؛ برای همین تا جایی که بتوانیم خانگی بودن منوی خود را حفظ می‌کنیم. تمام شربت ها را مادر درست می‌کند یا شربت بهارنارنج از شیراز می‌آید و خواهرهایم کیک درست می‌کنند».
  کافه سیار زوج جوان پشت فولکس

«کافه راه» هنوز از گرد راه نرسیده با استقبال خوبی مواجه شده است. «استقبال خیلی خوب بود و ما واقعا از مردم انرژی گرفتیم و خیلی‌ها خودشان به ما برای گرداندن این کافه کمک کردند و مثلا در بحث برق که ما به آن نیاز داشتیم ما را کمک کردند؛ البته در کنار آن ناسازگاری‌هایی هم بوده است که چرا اینجا بساط کرده‌اید و ...؛اما بیشتر واکنش‌ها مثبت بوده است. بعضی‌ها آن‌قدر ذوق داشتند که کادو برای ما می‌آوردند. کتاب می‌آوردند. بعضی جاسوئیچی فولکس می‌آوردند. کسانی که اصلا نمی‌شناختیم آن‌قدر برایشان عجیب بوده و دوستش داشتند با چنین واکنش‌هایی مواجه شدیم».
  کافه سیار زوج جوان پشت فولکس

فولکس‌واگن برای بسیاری یاد خاطرات نوستالژیکشان را زنده کرده است. «خوبی کافه ما این است که همه در هر سنی و قشری می‌آیند و با ما ارتباط برقرار می‌کنند. پیرمردی می‌آید و خاطراتش با فولکس‌واگن را تعریف می‌کند یا بچه‌ای می‌آید که تی‌شرت فولکس به تن دارد یا جوان‌هایی که عاشق ماشین‌های کلاسیک هستند. پیرزن‌هایی می‌آیند و از خاطرات مشترکشان می‌گویند و از پسران و همسرانشان که فولکس داشتند داستان می‌گویند. بیشتر آدم‌ها یک خاطره‌ای با فولکس‌واگن دارند».
 
کافه سیار زوج جوان پشت فولکس

گاهی هم در همین رفت‌وآمدها توریست‌ به تورشان خورده است. توریست‌هایی که با دیدن یک کافه سیار در ایران ذوق‌زده شده‌اند. «ما در کشورهای خودمان خیلی وقت نداریم کافی‌شاپ برویم و ترجیح می‌دهیم قهوه خود را در حالت راه رفتن و در حال کار استفاده می‌کنیم. اما در ایران تابه‌حال چنین چیزی ندیده بودیم و خوشحال شدیم».
علاقه به اشیای قدیمی و تلاش برای فراموش نشدن آن‌ها، بزرگترین ایده راه افتادن این کافه کوچک و متحرک است. «بالاخره هر شی نویی روزی کهنه می‌شود. ما باید مراقب باشیم که این اشیا فراموش نشوند و به یک‌ شکل زیبایی آن‌ها نگه داریم که بشود از آن‌ها استفاده کرد؛ چون درهرصورت روزی مستهلک می‌شوند. به اشیا جاندار نگاه کنیم و برای آن‌ها احترام قائل باشیم. خیلی آن‌ها را دور نیندازیم و با آن‌ها دوست باشیم. ما نشان دادیم که همین اشیای کهنه می‌توانند هنوز کارایی داشته باشند. این فولکس واگن شاید نتواند خیلی از آدم‌ها را جابه‌جا کند؛ ولی خیلی‌ها را می‌تواند دورهم جمع و خوشحال کند. می‌تواند آدم‌هایی که از کنارش رد می‌شوند را ذوق زده کند. کلا من خودم زود به اشیا وابسته می‌شوم. هر چیزی که قدیمی می‌شود را دوست ندارم سریع دور بیندازم. بعضی چیزها را دوست دارم یادگاری نگه دارم. موقع بچگی‌ها در کتاب‌های درسی همیشه جان‌بخشی به اشیا را دوست داشتم و برایم جالب بود».
 
کافه سیار زوج جوان پشت فولکس

دوست ندارد اسم‌های عجیب‌وغریب در منوی کافه سروکله‌شان سبز شود و به قول خودش اسم‌های گول زنک برای غذاها بگذارند. «خودم دوست ندارم کافه من حالت سرمایه‌داری پیدا کند و دوست دارم همین‌طور ساده و مردمی باقی بماند. خودم دوست دارم یک سری نوشیدنی‌های جدید و من‌درآوردی بسازم؛ اما منو هم قطعا فارسی هست و نام‌های خارجکی نمی‌گذاریم! ؛ اصلا اسم کافه هم برای این شده وی که هم به راه اشاره هم به «وی» یعنی همین فولکس‌واگن! که «او» خطابش می‌کنیم» .

5KI9U

VKPd4

uXNE0

22xOy

07KDL

bR9GA

5Ao7a

5KI9U

افتتاح شاه لوله گاز سراسری ایران - شوروی سال 1349 (عکس)

نیکولای پادگورنی صدر هیات رییسه شورایعالی اتحاد جماهیر شوروی در روی پل مرزی رود ارس مورد استقبال مقامات ایران قرار می گیرد.

به گزارش ایرنا، 6 آبان 1349- شاه لوله گاز سراسری ایران در مرز ایران و شوروی به دست مقام های ارشد دو کشور گشایش یافت.

 
نیکولای پادگورنی صدر هیات رییسه شورایعالی اتحاد جماهیر شوروی در روی پل مرزی رود ارس مورد استقبال مقامات ایران قرار می گیرد
نیکولای پادگورنی صدر هیات رییسه شورایعالی اتحاد جماهیر شوروی در روی پل مرزی رود ارس مورد استقبال مقامات ایران قرار می گیرد
نیکولای پادگورنی صدر هیات رییسه شورایعالی اتحاد جماهیر شوروی در روی پل مرزی رود ارس مورد استقبال مقامات ایران قرار می گیرد
نیکولای پادگورنی صدر هیات رییسه شورایعالی اتحاد جماهیر شوروی در روی پل مرزی رود ارس مورد استقبال مقامات ایران قرار می گیرد
نیکولای پادگورنی صدر هیات رییسه شورایعالی اتحاد جماهیر شوروی در روی پل مرزی رود ارس مورد استقبال مقامات ایران قرار می گیرد
نیکولای پادگورنی صدر هیات رییسه شورایعالی اتحاد جماهیر شوروی در روی پل مرزی رود ارس مورد استقبال مقامات ایران قرار می گیرد
نیکولای پادگورنی صدر هیات رییسه شورایعالی اتحاد جماهیر شوروی مورد استقبال مردم شهر آستارا قرار می گیرد
نیکولای پادگورنی صدر هیات رییسه شورایعالی اتحاد جماهیر شوروی مورد استقبال مردم شهر آستارا قرار می گیرد
شاه لوله گاز سراسری ایران در مرز ایران و شوروی به دست مقام های ارشد دو کشور گشایش یافت
شاه لوله گاز سراسری ایران در مرز ایران و شوروی به دست مقام های ارشد دو کشور گشایش یافت
نیکولای پادگورنی صدر هیات رییسه شورایعالی اتحاد جماهیر شوروی و محمد رضا پهلوی در مراسم گشایش خط لوله گاز حضور دارند
نیکولای پادگورنی صدر هیات رییسه شورایعالی اتحاد جماهیر شوروی و محمد رضا پهلوی در مراسم گشایش خط لوله گاز حضور دارند
نیکولای پادگورنی صدر هیات رییسه شورایعالی اتحاد جماهیر شوروی در مراسم گشایش خط لوله گاز حضور دارد
نیکولای پادگورنی صدر هیات رییسه شورایعالی اتحاد جماهیر شوروی در مراسم گشایش خط لوله گاز حضور دارد
نیکولای پادگورنی صدر هیات رییسه شورایعالی اتحاد جماهیر شوروی در مراسم گشایش خط لوله گاز حضور دارد
نیکولای پادگورنی صدر هیات رییسه شورایعالی اتحاد جماهیر شوروی در مراسم گشایش خط لوله گاز حضور دارد
نیکولای پادگورنی صدر هیات رییسه شورایعالی اتحاد جماهیر شوروی در روی پل مرزی رود ارس مورد استقبال مقامات ایران قرار می گیرد
نیکولای پادگورنی صدر هیات رییسه شورایعالی اتحاد جماهیر شوروی در روی پل مرزی رود ارس مورد استقبال مقامات ایران قرار می گیرد
نیکولای پادگورنی صدر هیات رییسه شورایعالی اتحاد جماهیر شوروی و محمد رضا پهلوی در مراسم گشایش خط لوله گاز حضور دارند
نیکولای پادگورنی صدر هیات رییسه شورایعالی اتحاد جماهیر شوروی و محمد رضا پهلوی در مراسم گشایش خط لوله گاز حضور دارند
نیکولای پادگورنی صدر هیات رییسه شورایعالی اتحاد جماهیر شوروی در مراسم گشایش خط لوله گاز حضور دارد
نیکولای پادگورنی صدر هیات رییسه شورایعالی اتحاد جماهیر شوروی در مراسم گشایش خط لوله گاز حضور دارد
شاه لوله گاز سراسری ایران در مرز ایران و شوروی به دست مقام های ارشد دو کشور گشایش یافت
شاه لوله گاز سراسری ایران در مرز ایران و شوروی به دست مقام های ارشد دو کشور گشایش یافت
نیکولای پادگورنی صدر هیات رییسه شورایعالی اتحاد جماهیر شوروی در مراسم گشایش خط لوله گاز حضور دارد
نیکولای پادگورنی صدر هیات رییسه شورایعالی اتحاد جماهیر شوروی در مراسم گشایش خط لوله گاز حضور دارد
شاه لوله گاز سراسری ایران در مرز ایران و شوروی به دست مقام های ارشد دو کشور گشایش یافت
شاه لوله گاز سراسری ایران در مرز ایران و شوروی به دست مقام های ارشد دو کشور گشایش یافت
نیکولای پادگورنی صدر هیات رییسه شورایعالی اتحاد جماهیر شوروی در مراسم گشایش خط لوله گاز حضور دارد
نیکولای پادگورنی صدر هیات رییسه شورایعالی اتحاد جماهیر شوروی در مراسم گشایش خط لوله گاز حضور دارد
نیکولای پادگورنی صدر هیات رییسه شورایعالی اتحاد جماهیر شوروی در مراسم گشایش خط لوله گاز حضور دارد
نیکولای پادگورنی صدر هیات رییسه شورایعالی اتحاد جماهیر شوروی در مراسم گشایش خط لوله گاز حضور دارد
نیکولای پادگورنی صدر هیات رییسه شورایعالی اتحاد جماهیر شوروی در مراسم گشایش خط لوله گاز حضور دارد
نیکولای پادگورنی صدر هیات رییسه شورایعالی اتحاد جماهیر شوروی در مراسم گشایش خط لوله گاز حضور دارد
نیکولای پادگورنی صدر هیات رییسه شورایعالی اتحاد جماهیر شوروی در مراسم گشایش خط لوله گاز حضور دارد
 نیکولای پادگورنی صدر هیات رییسه شورایعالی اتحاد جماهیر شوروی در مراسم گشایش خط لوله گاز حضور دارد
« شاه لوله گاز سراسری ایران امروز در مرز ایران و شوروی ... گشایش یافت »
« شاه لوله گاز سراسری ایران امروز در مرز ایران و شوروی ... گشایش یافت »
« شاه لوله گاز سراسری ایران امروز در مرز ایران و شوروی ... گشایش یافت »
« شاه لوله گاز سراسری ایران امروز در مرز ایران و شوروی ... گشایش یافت »

 

 

آثار تاریخی و گردشگری جهان طی گذر زمان

آثار تاریخی و گردشگری جهان طی گذر زمان چه بر اثر عوامل طبیعی و چه به علت دستکاری‌های انسان تغییرات زیادی می‌یابند. برخی از آن‌ها در گذشته بی‌نام و ناشناخته بودند و پس از گذر ۱۰۰ سال به یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری جهان تبدیل شده‌اند. محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری جهان از جمله برج ایفل، بنای یابود لینکلن، کوه راشمور و مجسمه‌ی ابوالهول نیز از این قاعده مستثنی نیستند. با کجاروهمراه باشید تا نگاهی به گذر ۱۰۰ ساله‌ی تاریخ این آثار تاریخی بیندازیم.

کوه راشمور، سال ۱۹۰۵

کوه راشمور

این کوه قبلا «لاکوتا سیوکس» به معنی «شش پدربزرگ» نامیده می‌شد اما در سال ۱۸۸۵ به نام یک وکیل برجسته‌ی نیویورکی به نام «چارلز ای راشمور» تغییر نام داد. در سال ۱۹۲۷ ساخت و ساز آن آغاز و در سال ۱۹۴۱ پایان یافت. در طول مدت زمان حکاکی هیچ کسی فوت نکرد اما بعد از مدتی چند کارگر پس از استنشاق گرد و غبار گرانیت به علت مشکلات ریوی مردند.

کوه راشمور، امروزه

کوه راشمور

تصاویر روسای جمهور جورج واشنگتن، توماس جفرسون، تئودور روزولت و آبراهام لینکلن روی این کوه کنده کاری شده‌اند.

بنای یادبود لینکلن، سال ۱۹۱۷

بنای یادبود لینکلن

در سال ۱۹۱۷ هیچ کسی تصور این را هم نمی‌کرد که در سال‌ ۲۰۰۰ میلادی به بعد، سالانه ۶ میلیون گردشگر از بنای یادبود لینکلن بازدید کند. در بنای یادبود که در نزدیکی «رودخانه‌ی پوتوماک» واقع شده، مجسمه‌ی بزرگ نشسته‌ی آبراهام لینکلن، «کتیبه‌ی نطق گتیسبورگ» و دومین متن سخنرانی افتتاحیه او قرار دارد. تالاب بعدها تبدیل به استخری دو هزار فوتی شد.

بنای یادبود لینکلن، امروزه

بنای یادبود لینکلن

بنای یادبود لینکلن؛ تظاهرات، سخنرانی‌ها و مناظره‌های زیادی به خود دیده است، مانند سخنرانی «من رویا دارم» مارتین لوتر کینگ.

مجسمه ابوالهول مصر، سال ۱۸۷۱

مجسمه ابوالهول

«آگوست ماریت» و «امپراتور پدرو دوم» برزیل با چند تن دیگر در مقابل مجسمه‌ی ابوالهول در تصویر مشاهده می‌شوند.

مجسمه ابوالهول مصر، امروزه

مجسمه ابوالهول

در طول قرن‌ها قدیمی‌ترین تندیس تاریخی جهان آسیب دیده (بینی آن از دست رفته است)، کنده کاری شده و جاودانه شده است. مجسمه‌ی ابوالهول روی سنگ بستر فلات جیزه حکاکی شده است و در اوایل قرن ۱۹ توسط یک کاشف فرانسوی کشف شد. مشهورترین نظریه‌ای که برای هدف از ساختن این مجسمه ارائه شده است این است که این مجسمه برای به تصویر کشیدن «فرعون خفرع» ساخته شد که در سال‌های ۲۵۵۸ تا ۲۵۳۲ قبل از میلاد مسیح زندگی می‌کرد.

مجسمه‌ی مسیج نجات دهنده، سال ۱۹۲۴

مجسمه مسیح نجات دهنده

این مجسمه‌ با ۹۸ فوت ارتفاع، در ریودوژانیروی برزیل قرار دارد و از بتن مسلح و سنگ صابونی ساخته شده است. بزرگترین مجسمه‌ی مذهبی جهان تنها با پولی که از طرف جامعه‌ی کاتولیک برزیل اهدا شده بود، ساخته شد. ساخت و ساز آن در سال ۱۹۲۲ شروع شد و بعد از گذشت ۶ سال ساخت مجسمه به پایان رسید.

مجسمه‌ی مسیح نجات دهنده، امروزه

مجسمه مسیح نجات دهنده

مجسمه مسیح دو بار مورد اصابت رعد و برق قرار گرفته و در سال ۲۰۰۷ به لیست عجایب هفت‌گانه‌ی جدید جهان اضافه شده است. 

بازی‌های المپیک، سال ۱۸۹۶

بازی های المپیک

بازی‌های باستانی المپیک که قدمت آن به ۷۷۶ سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد، قبلا به افتخار الهه‌ی آتنا برگزار می‌شد. بازسازی ویرانه‌های استادیوم باستانی یونان، «استادیوم پاناتناییک»، در آتن کاملا از سنگ مرمر ساخته شده و یکی از قدیمی‌ترین استادیوم‌های جهان است. این استادیوم در آوریل سال ۱۸۹۶ با حضور ۱۴ کشور، میزبان اولین دوره‌ی  بازی‌های بین المللی عصر مدرن بود.

بازی‌های المپیک، عصر جدید

بازی های المپیک

ژاپن بودجه‌ای معادل ۳ میلیارد دلار برای میزبانی بازی‌های المپیک سال ۲۰۲۰ کنار گذاشته است. طراحی بسیار شیک استادیوم زیر زمینی توکیو میزبان حداقل ۶۸۰۰۰ نفر است. انتظار می‌رود بیش از ۲۰۰ کشور در این دوره از مسابقات شرکت کنند.

برج ایفل، سال ۱۸۸۷

برج ایفل

اصلا قرار نبود این برج برای همیشه بماند. طرح «گوستاو ایفل» به‌عنوان یک بنای آهنی غیرمحبوب برای نمایشگاه جهان در سال ۱۸۸۹ ساخته شد. سپس تصمیم بر این شد که آن را تخریب کنند. این پروژه توسط شهر بارسلونا، قبل از این که به پاریس انتقال یابد، رد شد. در سال ۱۹۴۰ زمانی که فرانسه از آلمان شکست خورد، مبارزان فرانسوی سیم‌های آسانسور برج ایفل را قطع کردند تا هیتلر مجبور شود برای افراشتن پرچم خود بالای این برج، تمام ۷۰۰ پله‌ی آن را پیاده بالا رود.

برج ایفل، امروزه

برج ایفل

امروزه برج ایفل بیشتر از هر جاذبه‌ی گردشگری دیگری، بازدیدکننده دارد. حداقل ۳۰ مدل از این برج در سراسر جهان وجود دارد.

سان فرانسیسکو، سال ۱۹۰۶

سان فرانسیسکو

در سال ۱۹۰۶ میلادی زلزله‌ای به بزرگی ۷.۸ ریشتر «منطقه‌ی خلیج سان فرانسیسکو» را لرزاند و باعث مرگ بیش از ۳۰۰۰ نفر در سان فرانسیسکو و اطراف آن شد که بعدها این شهر به نهمین شهر بزرگ آمریکا تبدیل شد. تقریبا ۸۰ درصد شهر بر اثر آتش‌سوزی از بین رفت و اکثر ساکنان آن به اوکلند و برکلی پناه بردند. خسارات ناشی از این فاجعه بیش از ۴۰۰ میلیون دلار تخمین زده شده است.

سان فرانسیسکو، امروزه

سان فرانسیسکو

امروزه تراکم جمعیت سان فرانسیسکو ۱۸۴۵۱ نفر در هر مایل مربع است و دومین شهر پرجمهیت آمریکا بعد از نیویورک سیتی محسوب می‌شود.

میدان تایمز، ۱۸۹۸

میدان تایمز

برای اولین بار در سال ۱۶۲۴ هلندی‌ها در «جزیره‌ی منهتن» مقیم شدند و مکانی که امروزه میدان تایمز نامیده می‌شود، مرکز بارگیری آن شد. زمین‌های اطراف آن که در آن اسب و چهارپایان اهلی نگه‌داری می‌شدند، به نام «لانگکر» شناخته شد. در سال ۱۹۰۴ روزنامه‌ی نیویورک تایمز به ساختمانی در خیابان چهل و دوم در میدان لانگکر نقل مکان کرد. خیلی زود یک ایستگاه مترو در این میدان ساخته شد و نام آن را به «میدان تایمز» تغییر دادند. سه هفته بعد اولین تبلیغ الکترونیکی در کنار یک بانک، در خیابان چهل و ششم و خیابان «برادوی» قرار گرفت.

میدان تایمز، امروزه

میدان تایمز

هر ساله حدود ۵۰ میلیون گردشگر برای بازدید به میدان تایمز می‌آیند و در روزهای اوج گردشگری بیش از ۴۶۰۰۰۰ نفر در خیابان‌های آن راه می‌روند.

بوستون، سال ۱۸۶۰

بوستون

این تصویر قدیمی‌ترین بازمانده از نماهای هوایی است. این عکس در ۱۳ اکتبر سال ۱۸۶۰ توسط یک آمریکایی به نام «جیمز والاس بلک» گرفته شده است. عکس از یک بالون هوایی و از ارتفاع ۲۰۶۶ فوتی در آسمان گرفته شده است. دو اثر تاریخی ملی بسیار معروف در این عکس بلک قابل مشاهده است: کلیسای قدیمی جنوب که به سبک احیای «گوتیک» ساخته شده و کلیسای اصلی «ترینیتی» که در سال ۱۸۲۷ در آتش سوزی بزرگ بوستون نابود و بعدها دوباره ساخته شد.

بوستون، امروزه

بوستون

در این شهر که در سال ۱۶۳۰ محل اسکان مهاجران پیورتین شد، اولین مدرسه‌ی عمومی کشور، اولین سیستم مترو و اولین پارک عمومی احداث شده است. اهالی بوستون ادعا می‌کنند که بالاترین میزان خیر و کارهای بشردوستانه را دارند و به اولین مرکز بین المللی آموزش عالی شهر افتخار می‌کنند.

کیوتو، سال ۱۸۸۶

کیوتو

خیابان «شیجو» و مناطق اطراف آن به یکی از  بزرگترین مقاصد گردشگری کیوتو تبدیل شده است. این شهر پر از مراکز خرید بزرگ با رستوران‌ها، جواهراتی با برندهای مشهور دنیا، لوازم آرایشی، مد، سوغاتی‌های منحصر به‌فرد و بسیار گران‌قیمت و لوازم به‌روز تکنولوژی است. مراکز خرید این شهر حتی با توکیو هم رقابت می‌کند. شیجو به معنی «خیابان چهارم» و بخشی از «هیان کیو»، یکی از نام‌های قدیمی کیوتو است.

کیوتو، امروزه

کیوتو

کیوتو به مدت هزار سال، از سال ۷۹۴ تا ۱۸۶۸ میلادی پایتخت ژاپن بود. با وجود این که از سال ۱۸۶۸ مرکز قدرت و پادشاهی ژاپن به توکیو انتقال یافته است، برخی از افراد هنوز هم کیوتو را پایتخت واقعی ژاپن می‌دانند.

کاخ صاحبقرانیه کجاست

کاخ صاحبقرانیه کجاست؟ در مقاله «کجاست» امروز سری به محل زندگی ناصرالدین شاه قاجار و دفتر کار محمدرضا پهلوی زده‌ایم. کاخ صاحبقرانیه یکی از زیباترین کاخ‌های تهران است که از نظر معماری و اشیایی که در آن نگهداری می‌شود بسیار مورد توجه و مهم است. با کجاروهمراه باشید.

 معرفی

دهکده نیاوران همواره به دلیل آب و هوای خوب و نزدیکی به کوه‌های البرز مورد توجه قرار داشته است و در دوران قاجار هم شاهان قاجاری به آن توجه ویژه‌ای نشان می‌دادند. در سال ۱۲۲۹ شمسی ناصرالدین شاه قاجار،‌ دستور ساخت عمارت صاحبقرانیه را صادر کرد. در زمان ناصرالدین شاه، هر ۳۰ سال یک قرن به حساب می‌آمد و کاخ صاحبقرانیه به این دلیل این نام را به خود دید که در سی و یکمین سال سلطنت ناصرالدین شاه تاسیس شد و ناصرالدین شاه به افتخار آنکه بیش از ۳۰ سال حکومت کرده بود به خود لقب صاحبقران و به این کاخ نام عمارت صاحبقرانیه را اطلاق نمود. 

saheb-gharanieh-palace

نمای بیرونی کاخ صاحبقرانیه

طبقه زیرین این عمارت زیبا حوض‌خانه نام دارد که در زمان ناصرالدین‌ شاه ورودی حرم‌سرای او بوده است و در کنار این کاخ یک ساختمان با ۴۰ اتاق وجود داشته است که حرم‌سرا بوده و به دستور رضا پهلوی تخریب شده است. 

saheb-gharanieh-palace

سقف منقوش و زیبای حوضخانه کاخ صاحبقرانیه

در زمان رضا پهلوی این بنا مرمت می‌شود تا در آن مراسم عروسی رضا پهلوی و فوزیه برگزار شود اما در آن سال سرمای شدیدی در این منطقه رخ می‌دهد و مراسم به محل دیگری منتقل می‌شود.

saheb-gharanieh-palace
حوض‌خانه کاخ صاحبقرانیه

در دوران محمدرضا پهلوی این عمارت توسط فرح دیبا به طور اساسی دگرگون می‌شود و دکوراسیون و قسمت‌های داخلی بنا تغییرات اساسی را به خود می‌بیند. طبقه زیرین یا همان حوض‌خانه برای برگزاری مهمانی‌های غیر رسمی و پذیرایی در نظر گرفته می‌شود و طبقه بالا هم تبدیل به دفتر کار محمدرضا پهلوی می‌شود. این کاخ از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷ دفتر کار و محل اقامت و استراحت محمدرضا پهلوی بوده است و او آن متن معروف پیش از خروج از ایران که همه ما در دهه فجر از تلویزیون دیده‌ایم را در همین ساختمان قرائت کرده است. 

saheb-gharanieh-palace

شیشه رنگی‌های زیبای عمارت صاحبقرانیه

سقف‌های چوبی حوض‌خانه مربوط به قرن سیزدهم است و از شیراز به این کاخ منتقل شده‌اند. گچبریها، ارسیهای فاخر و آثار موجود در عمارت صاحبقرانیه بسیار زیبا و با ارزش هستند. 

آدرس

این کاخ در تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران قرار دارد و در هنگام بازدید از این مجموعه اولین کاخی است که می‌توانید از آن بازدید کنید. توجه کنید که قبل از مراجعه وب‌سایت کاخ نیاوران به نشانی www.niavaranmu.ir را چک کنید تا از باز بودن این کاخ اطمینان حاصل کنید زیرا در صورتی که در آن عملیات مرمت انجام گیرد قابل بازدید نیست. 

دسترسی

برای رسیدن به کاخ صاحبقرانیه، می‌توانید از خط یک مترو تهران استفاده کرده و در ایستگاه تجریش پیاده شوید یا با BRTهای مسیر راه‌آهن - تجریش و سایر اتوبوس‌هایی که به میدان تجریش می‌روند و یا از تاکسی‌هایی که به این مقصد تردد می‌کنند، استفاده کنید. در این لیست با انتخاب ایستگاه میدان تجریش از خط یک مترو، می‌توانید از اتوبوس‌هایی که به این مقصد می‌روند باخبر شوید. سپس با پنج دقیقه پیاده‌روی به میدان قدس رفته و از آنجا با تاکسی‌های نیاوران به کاخ نیاوران و این عمارت برسید. همچنین می‌توانید از اتوبوس‌های خط میدان تجریش - دارآباد و بلوار صبا ازگل و میدان رسالت - میدان قدس (دقت کنید که فقط اتوبوس‌هایی که از طرف میدان رسالت به میدان قدس می‌روند از میدان نیاوران میگذرند و در مسیر برگشت مسیر متفاوتی دارند) استفاده کنید و در میدان نیاوران پیاده شده و به مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران و کاخ صاحبقرانیه بروید.

saheb-gharanieh-palaceاتاق کرسی‌خانه کاخ صاحبقرانیه

کاخ صاحبقرانیه یک نمونه زیبا و موفق از بازسازی و مرمت بناهای تاریخی در کشورمان است که همه روزه میزبان تعداد زیادی از  گردشگران داخلی و خارجی است و تحسین آنها را برمی‌انگیزد. آیا شما هم در این کاخ خاطره‌ای دارید یا در مورد مرمت آن نظری دارید؟ نظرات خود را باکجارو و خوانندگان ما در میان بگذارید

بزرگترین قرآن پارچه‌ای

 بزرگ‌ترین قرآن پارچه‌ای کتابت‌شده توسط محمود طلایی، به‌دلیل تأمین نشدن منابع مالی، سال‌هاست که صحافی نشده و به‌ شکل برگ‌برگ مانده است.
خبرگزاری ایسنا: بزرگ‌ترین قرآن پارچه‌ای کتابت‌شده توسط محمود طلایی، به‌دلیل تأمین نشدن منابع مالی، سال‌هاست که صحافی نشده و به‌ شکل برگ‌برگ مانده است.

این اثر هنری که اواخر دهه‌ی ۷۰ کار کتابت و تزیین آن تمام شد، خریدارانی هم از کشورهای دیگر داشته است، اما یکی از خواسته‌های مرحوم طلایی در زمان حیاتش، خارج نشدن این قرآن از ایران و صحافی آن در داخل کشور بوده است. خواسته‌ای که تا امروز انجام نشده و فقط صفحه‌هایی از آن در نمایشگاه‌های مختلف قرآنی و هنری به‌نمایش گذاشته شده است.

ویژگی‌هایی که محمود طلایی برای کتابت این قرآن در نظر گرفته، آن را از دیگر قرآن‌های کتابت‌شده متمایز کرده است. اندازه‌ی هر صفحه‌ی پارچه‌ای این قرآن بدون صحافی ۱۲۲*۱۹۲ سانتی‌متر است. در هر صفحه به نیت پنج تن، پنج نقطه‌ی نورانی وجود دارد و از رنگ‌های مختلف به شکل نقطه‌کاری برای تداعی آسمان و کهکشان استفاده شده است. این قرآن ۶۰۴ صفحه دارد.

بزرگترین قرآن پارچه‌ای

هر دو صفحه مقابل یکدیگر در این اثر، رنگ زمینه یکسان و متفاوت با بقیه صفحه‌ها دارد. نگارش این قرآن براساس سبک رسم‌الخط عثمان طه و نقوش تذهیبی حاشیه به سبک متداول اسلیمی و خاص انجام شده است. نگارش بیش از ۵۰۰ تابلوی نفیس قرآنی، دینی و مذهبی در اندازه‌های مختلف در کنار اصل اثر، از دیگر ویژگی‌های این قرآن است.

سیدمحمدصادق غضنفری که در حال حاضر مجموعه صفحات این قرآن در اختیار او است، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: استاد محمود طلایی نگارش این قرآن را دهه‌ی ۶۰ تا ۷۰ انجام داده است. هزینه مالی و مدیریت پروژه نیز برعهده‌ی آقای آقاخانی بوده و قرار بود این اثر نفیس پس از صحافی در اختیار عموم مردم قرار گیرد.

او ادامه داد:‌ این قرآن در آن زمان قرار بود به‌عنوان بزرگ‌ترین، سنگین‌ترین و رنگین‌ترین قرآن موجود کتابت شود. حدود ۱۵ تا ۲۰ نفر از شارگردان استاد طلایی هم در کنار این هنرمند، کارهای هنری مربوط به آن را انجام دادند.

بزرگترین قرآن پارچه‌ای

غضنفری درباره‌ی دلایل صحافی نشدن این اثر هنری نیز گفت: درگذشت آقای طلایی و کم شدن منابع مالی باعث شد کار صحافی این قرآن تا امروز به تعویق بیفتد. البته از کشورهای دیگر، خریدارانی برای این قرآن پیدا شده بود، اما یکی از خواسته‌های محمود طلایی این بود که اثرش به خارج از کشور منتقل نشود و در ایران صحافی و منتشر شود.

او اضافه کرد: اگر خدا یاری کند به‌دنبال صحافی و انتشار این قرآن هستیم. البته تأمین کردن منابع مالی، اهمیت زیادی در این زمینه دارد

خیابان ناصرخسرو کجاست

خیابان ناصرخسرو کجاست

؟ امروز سری به یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین خیابان‌های تهران زده‌ایم. خیابان ناصرخسرو از آن دسته جاهایی است که به غیر از مغازه‌های آن بهتر است گاهی هم نگاهی به بالای سر خود و یادگارهای زیبای به جای مانده از معماری دوران‌ قدیم تهران بیندازید. با کجارو همراه باشید تا راه‌های دسترسی به این خیابان را بررسی کنیم.

معرفی

خیابان ناصرخسرو یکی از خیابان‌های قدیمی تهران است که در گذشته بخشی از ارگ سلطنتی بوده و تاریخ ساخت آن به سال ۱۲۸۵ برمی‌گردد. بعد از اینکه خندق جدید را حفر می‌کنند، خندق قدیمی را پر می‌کنند و این خیابان به دستور ناصرالدین‌شاه قاجار خیابان ناصریه نام‌گذاری می‌شود و بعدها نام آن به خیابان ناصرخسرو تغییر می‌یابد.

naser-khosrow-street

سردر مدرسه دارالفنون

در این خیابان بناهای تاریخی بسیاری از گذشته به جای مانده است. از مهمترین آن‌ها می‌توان به شمس‌العماری، مدرسه دارالفنون سرای روشن اشاره کرد که خوشبختانه با مرمت و بازسازی‌هایی که بر رویو  آنها انجام می‌گیرد اوضاع بهتری نسبت به بسیاری از بناهای تاریخی تهران و ایران دارند.

naser-khosrow-street

نمای شمس‌العماره از ابتدای کوچه مروی

کوچه مروی که یکی از قدیمی‌ترین مراکز خرید تهران است و فلافلی معروف مروی در خیابان ناصرخسرو قرار دارند. این خیابان امروزه میزبان بورس کالاهایی چون لوازم آرایشی و بهداشتی، الکتریکی و دوربین و لوازم جانبی آن است. شاید روزی که شاهان قاجار اولین دوربین‌ها را به کشور وارد می‌کردند، تصور نمی‌کردند که روزی درست در پشت کاخ آن‌ها تبدیل به بورس فروش پیشرفته‌ترین دوربین‌های دنیا شود.

naser-khosrow-street

یک نمونه از بازسازی‌های انجام شده همراه با حفظ اصالت معماری خیابان

آدرس

خیابان ناصرخسرو از به میدان امام خمینی (توپخانه) و از به خیابان پانزده خرداد محدود می‌شود.

ساده‌ترین راه برای رسیدن به خیابان ناصرخسرو استفاده از مترو است. کافی است در تقاطع خط ۱ و ۲ مترو، یعنی ایستگاه امام خمینی (ره) از قطار پیاده شده و پس از کمتر از پنج دقیقه پیاده‌روی در ضلع جنوبی میدان امام خمینی (ره) به خیابان ناصرخسرو وارد شوید. همچنین کافی است در ایستگاه مترو پانزده خرداد در خط یک مترو از قطار پیاده شده و پس از خروج از ایستگاه با ده دقیقه پیاده‌روی در خیابان پانزده خرداد به خیابان ناصرخسرو برسید. اگر قصد سفر با اتوبوس را دارید، می‌توانید با انتخاب ایستگاه مترو امام خمینی (ره) یا پانزده خرداد در خط یک مترو در این لیست، از اتوبوس‌هایی که به مقصد این میدان حرکت می‌کنند باخبر شوید و از آن‌ها استفاده کنید یا با تاکسی‌هایی که از سراسر شهر مانند پایانه میدان آزادی به این میدان می‌روند استفاده کنید و از آنجا به کوچه مروی بروید.

naser-khosrow-street

سرای روشن، قدیمی‌ترین پاساژ تهران

در گذشته این خیابان مرکز خرید و فروش غیر قانونی داروهای کمیاب و قاچاق بود. نگارنده روزهایی را به یاد می‌آورد که تعداد زیادی موادفروش و داروفروش در این خیابان و به ویژه محدوده کوچه مروی حضور داشتند و وقتی از کنار آنها عبور می‌کردید «دارو بدم، دارو!» را از زبان تک‌تک آنها می‌شنیدید و کمتر زنی جرات حضور به تنهایی در این خیابان را داشت تا اینکه خوشبختانه پلیس تهران کار قاچاقچیان و سودجویانی که در این خیابان فعالیت می‌کردند را یکسره کرد و امروزه و به ویژه پس از احداث پیاده راه و سر و سامان دادن به کوچه مروی و نمای این خیابان این خیابان به محیطی امن و زیبا برای رفت و آمد مردم و خانواده‌ها تبدیل شده است. آیا شما هم از حضور در این خیابان خاطره‌ای دارید؟ آن را با کجارو و خوانندگان ما در میان بگذارید. 

جزیره‌ی یونانی یکی از جاذبه‌های مشهور جزیره‌ی کیش

جزیره‌ی یونانی یکی از جاذبه‌های مشهور جزیره‌ی کیش است. اهمیت آن به دلیل قرارگیری در موقعیت خاصی است که خورشید از پس این کشتی در جزیره غروب می‌کند و زیبایی و جلوه‌ای خاص به ارمغان می‌آورد. 

 در سواحل غربی جزیره‌ی زیبای مرجانی کیش، کشتی بزرگی به گل نشسته است که به «کشتی یونانی» شهرت دارد. این کشتی یکی از جاذبه‌های گردشگری جزیره‌ی کیش است که در ۴ مرداد ماه سال ۱۳۴۵، در حوالیروستای «باغو» به گل نشست. هنوز هم که هنوز است دلیل اصلی به گل نشستن این کشتی مشخص نیست. حق بیمه‌ی زیاد این کشتی باعث به‌وجود آمدن شایعات زیادی در این زمینه شد. برخی گمان می‌کنند کشتی به دلیل مه‌آلود بودن هوا و نبودن فانوس دریایی در این جزیره به گل نشسته است.

 

کشتی یونانی جزیره کیش

کشتی یونانی در سال ۱۳۲۲ شمسی در بندر گلاسکو اسکاتلند و توسط شرکتی به نام «ویلیام هامیلتون» ساخته شد. وزن این کشی ۷۰۶۱ تن و طول آن ۱۳۶ متر بود. پس از به گل نشستن کشتی، یک یدک‌کش هلندی به نام «اورینوکو» ۸۰ روز برای نجات این کشتی تلاش کرد اما تمام آن‌ها بی‌ثمر بود. از آن جایی که تلاش‌های بیشتر برای نجات این کشتی دیگر توجیه اقتصادی نداشت، بار کشتی تخلیه و تمامی سرنشینان آن، کشتی را ترک کردند. 

کشتی یونانی جزیره کیش

این کشتی میان صاحبان زیادی رد و بدل شده است. در ابتدا نام آن «امپایر ترومپت» بود و سپس «نچرالیست» نام گرفت. در سال‌‌های ۱۳۳۸ تا ۱۳۴۴ این کشتی به تملک ایرانی‌ها درآمد و نام‌های «کوروش پارسی» و «همدان» به خود گرفت. سپس یک یونانی این کشتی را خرید و نام آن به «کولا اف» تغییر یافت.

کشتی یونانی جزیره کیش

اهمیت این کشتی عظیم الجثه به دلیل قدمت آن نیست و بخش زیادی از آن به دلیل برخورد امواج پوسیده شده است و هر لحظه امکان دارد بیفتد. دلیلی که این کشتی را به یک جاذبه‌ی گردشگری محبوب تبدیل کرده است، این است که موقعیت قرارگیری آن در جزیره‌ی کیش به گونه‌ای است که آفتاب پشت این کشتی غروب می‌کند و پرتوهای نور پشت کشتی زیبایی تماشایی دارد. تمامی گردشگرانی که به جزیره‌ی کیش سفر می‌کنند، حتما سری به کشتی یونانی می‌زنند تا غروب دل انگیز خورشید را در پشت کشتی یونانی و آب‌های نیلگون خلیج فارسببینند. 

کشتی یونانی جزیره کیش

کشتی یونانی جزیره کیش

یک ساعت قبل از غروب خورشید خودتان را کنار این کشتی برسانید تا طیف نورهای زرد و نارنجی و قرمز را در پهنه‌ی آسمان و کرانه‌ی خلیج فارس از پس این کشتی نظاره‌گر باشید و سفری به یاد ماندنی از جزیره‌ی کیش برای خود رقم بزنید.

کشتی یونانی جزیره کیش

 

افتتاح دبیرستان در لوندویل درسال1349

خاطره دوران من

افتتاح دبیرستان در لوندویل درسال1349

تاسیس دبیرستان درلوندویل تحمیلی بود که یکی ازافراد دلسوزوفرهنگیان بنام لوندویل بنام جناب آقای بهرام پوررستم پادرمیانی واصرارداشتند که باید درلوندویل دبیرستان باشد.

بناعاً ایشان این امرمهم را بااداره آموزش وپرورش وقت که عاملی نامی ریاست آن را برعهده داشتند درمیان میگذارند وایشان اعلام میکنند اگر میتوانید انجام دهید اداره نمی تواند وآقای پوررستم میگویند هم من وهم اداره می تواند این کاررانجام دهد وهم مردم ،که بامختصرخرید زمین از فردی بنام مرحوم التفات پورایوازدرروبروی پاسگاه ژاندارمری درسمت شرق جاده و درمجاورت زمین خود ایشان که داشتندخریده وخودنیز مقداری از زمین خودراجهت ساخت ساختمان دبیرستان اهدا نمودند،بعدهیچگونه مبلغی جهت خرید مصالح نبود ایشان بسیار ناراحت بودند ولی اراده قوی اش مانع ازآن بودکه ناراحتی اورا درمورد ساخت ساختمان دبیرستان مردم تصورکنند.

دانش آموزان که تعدادمان به شصت نفرمیرسید که کلاس ششم ابتدائی را دردبستان بابک لوندویل خوانده وآخرسال را که نهایی میگفتند درآستارا درسالن ورزشی جلوی اداره آموزش وپرورش امتحان داده وقبول شده بودیم ودردبیرستان محمدرضا شاه ثبت نام وکلاس هفتم(اول دبیرستان) را می خواندیم که همه خواستار شد که بیائیم درلوندویل نه ساختمانی بود ونه مدرسه حتی اجاره ای هم باشد نبود (البته دبستان های لوندویل بود که در مغازه های پدرایشان معروف (ظاهرون دکانی یا بتالشی ظاهردکون) بود(که الان بانک صادرات وخود آقای پورستم ساختمان دارند)،اجاره ای بود ومعلم ها هم ازآستارا می آمدند وآقای حاج نادر عباسی مدیر دبستان ومرحوم ممی دائی که محمد ولی ازاهالی چلوند مردی قاطع وبسیاردرستکارودلسوز اما تندکه همه ازاوحساب می بردندمستخدم آنجا بود).

دبیرستان محمدرضاشاه که مدیرآن مرحوم اشرف آقا حریری بودند به دستور اداره همه دانش آموزان لوندویل وویزنه وسیبلی وکانرودو......به دببرستان بی نام ونشان لوندویل به آقای پورستم عودت داد وما مجبور بودیم به آنجا مراجعه کنیم،پدران ما همه آمدند مجدداًمارادردبیرستان بی نام آقای پوررستم ثبت نام کردند،فقط زمین خالی بود ،مقداری پول ازاولیای دانش آموزان و....جمع آوری نمود،پدرمرحوم ما هم دوبار هربار پانصد تومان کمک کردند والان رسید هم داریم،الته همه کمک میکردند ،کسی هم به آقای پوررستم معترض نبود،هرمبلغی داشت کمک می کردند.

مقداری سنگ بلوک وچند تا سیمان خریدند ومرحوم محبت عزیزاده (فکرمیکنم فوت کرده) پسرمرحوم قربان وبرادرصالح عزیززاده که درآنش نشانی آستارابود که به ویزنه به منزل مرحوم خانعلی درویشی رفت آَمد داشتند،ازآنجا میشناختم که اوراآوردندوسه اطاق کوچک دوکلاسه ویک دفتر را زیربنا برداشتند وبه طریق بسبار اولیه ساختند حتی سیمان کاری سفید کاری نکردند که دانش آموزازدرس عقب می ماند،دوهفته زمان برد ودانش آموزان هم به محبت کمک می کردند،بیشترشان نمی خواهم نامشان را ذکرکنم واقعا دستشان درد نکند خیلی فعال بودند وکمک میکردند،دانش آموزان واقعاًخوب بودند،بالاخره ظرف دو هفته دو اطاق ساختمان دبیرستان تمام شد.

دونفر دبیرهم بنام های آقای احمد شفقتی که پره سری میباشند و مرحوم پورمیرزا ایشان هم از پره سر وگیلک زبان بودند که درجوانی فوت روحش ساد وبعددو نفرهم بنام محمد سیروس بخت از لنگرود بودنددبیرزبان بود،و سلیم سیف اللهی هم بعد از مدتی برای ریاضی آمدند،درهمان دواطاق کلاس هفتم راشروع به تدریس کردند،این دانش آموزان مختلط بودند دختر وپسر با هم درکلاس می نشستندوجوانی بنام ابی رانیز به عنوان خدمتگزار موقت بکارگماردوپس ازچندروز یک وانت میز ونیمکت کهنه از انبار اداره آورد ودرکلاس هاگذاشتند.

،روزهای خوبی بود گذشت وفقط اینو میخواستم عرض کنم که آقای پوررستم اگر پا فشاری واصرارش درکارنبود هرگز آنموقع وحتی ده سال بعدش هم دبیرستانی درلوندویل تاسیس نمی شدوخودرئیس اداره که آقای عاملی بودندایشان گفتند که اگر این مرد نبود هیچگونه همین سالها دبیرستانی درلوندویل نبود ،وبعد خود اسم دبیرستان بنام دبستان مهرگان لوندویل که بود،بنام دبیرستان مهرگان نام گذاری کردند.

مردی خوش صحبت ،خوش بیان،نیکو خصلت ودلسوز،بسیارباسواد،متین وسنگین،قانع،قاطع بود،خط نیکو داشت بایدبگویم خوب نویس ،خوش نویس وتند نویس بودمقاله های زیبا وبگویم عجیب وغریب می نوشت به دیوار سنگی دبیرستان می چسباندبه  دانش آموزان بدنمیگذشت ،درمواقع بدی که دبیری سخت میگرفت ومثلا دانش آموزی شلوغ میکرد یا درس نمیدانست معمولا کتک مفصلی نوش جانش بود،مخصوصاًازدبیران یاد بودند که دانش آموزان راالکی به باد کتک می گرفتند که بالاصطلاح خودشان تنبیه بدنی میکردند ولی ایشان که مدیر بودند نمیگذاشتند دانش آموز کتک بخورد حالا نمی خواهم به اصل جزئیات بپردازم که دانش آموزبیچاره را الکی آنقدر کتک زد که کم ماند بمیرد،ودانش آموزانی هم بودند که اصلا درس خوان نبودندفقط شلوغ میکردند،ولی اوتحمل این جورچیزهاراداشت،حوصله داربود درطی سه سالی که تا نهم بود ما هیچوقت ازایشان تندی وبدی ندیدیم،ولی دبیران دیگراینجورنبودند،بسیارعصبی وناراحت انگاردرتبعید بودند یکی دونفرازدبیران واقعا ستمگروظالم وبی احساس بودند واصلا مفهوم معلمی را نمی دانستند چه است که ننویسم بهتراست حالا میبینم که چه وضعیتی دارند،واصلا گذشته خودرابیادندارند،چه کار هایی میکردند،وقبل ازانقلاب کارشان با ساواک بود وگزارشات آنچنانی مخصوصا از پوررستم ودرآخر هم وقتی انقلاب شد،بازهم شروع کردند به مردم آزاری مخصوصا گزارشات کذب از پوررستم حالا باید جواب خداخودبدهند،دردبیرستان مهرگان دوتن از بانوان نیزدبیربودند،که یکی پس از چندروز شروع کرد به غیبتهای مکررکه وجدان مدیر اجازه این راندادفوری اورا ازدبیرستان منتقل کردند،البته شاید تشویق هم شد،وآن یکی هم دوام نیاورد پس از چند ماه منتقلش کردند.

حالا نه آن دبیرستان است ونه نام دبیرستان حالا به چه نام تغییرداده اند نمیدانم ولی دبیرستانی بنام مهرگان درسطع شهرستان نداریم تا چه برسد به لوندویل،لااقل به پاس خدمات شایسته این مردنیکوسرشت ودلسوز نام دببرستان را راتغییرنمی دادند حالاقدردانی وبعض مسایل هیچ،من خودنمی فهم،نمی دانم،چه بگویم چه بنویسم ازروزگارتلخ وشیرین دوران ،شیرین ترین خاطره من همین دوران تحصیلی دبستان ودبیرستان است وبس که با چه مشگلاتی روبرو بودند وبزرگان چه جور حلاج مشگلات بودند،بهرام پوررستم این مردکهن تاریخ فرهنگی آستاراراباید جز نام آوران این شهرستان گفت.