پیکان 50 ساله شد! تاریخچه تولید پیکان در ایران
پیکان 50 ساله شد! تاریخچه تولید پیکان در ایران

پیکان 50 ساله شد! 50 سال پیش در چنین روزی یعنی 23 اردیبهشت سال 1346 نخستین پیکان متولد شد.
تاریخچه تولید پیکان به سال 1346 خورشیدی میرسد که تولید آن در حدود 40 سال ادامه داشت.
پیکان نام گونهای خودروی سواری ایرانی است که شرکت ایران خودرو تولید آن را از سال ۱۳۴۶ خورشیدی آغاز کرد و در حدود ۴۰ سال آن را ادامه داد.
از سال ۱۳۴۶ پیکان با دو مدل دولوکس و کارلوکس به بازار عرضه شد و در این سال وانت پیکان و تاکسی پیکان هم به آن اضافه شد و پیکان اتوماتیک نیز در سال ۱۳۴۹ به تولیدات افزوده شد.
- مدل های تولیدی اولیه پیکان
- مدل های تولیدی اولیه پیکان
در سال ۱۳۵۰ و ۱۳۵۱ شش مدل پیکان تولید میشد که عبارت بود از دولوکس، وانت، کار، جوانان، تاکسی و اتوماتیک، تولید این خودرو در سال ۱۳۸۳ به اتمام رسید.
تولید اولین پیکان

جشن تولد پیکان در سال 1349 که با همراهی موزیک معروف تولدت مبارک ساخته انوشیروان روحانی بود
ریشههای پیکان
تولید پیکان با ظاهر جدید

پیکان
ادغام کرایسلر انگلستان ، تالبوت و پژو فرانسه
تولد پیکان 1600
مدلهای تولیدی پیکان شامل ( کارلوکس ، دولوکس ، استیشن ، وانت ، تاکسی و اتوماتیک میباشند.)

پیکان جوانان GT ( تصویر متعلق به هیلمن هانتر انگلیسی )
پیکان جوانان (هیلمن هانتر جیتی)
استقبال ایرانیان از پیکان سبب شد در اوایل دهه ۱۳۵۰ مدل جوانان نیز که دارای حجم موتور مشابه، اما قدرت موتور بیشتر با سرسیلندر آلومینیومی بود به خط تولید پیکان اضافه شود. پیکان جوانان بواسطه داشتن دو کاربراتور سرعت و شتاب بیشتری داشت و در قسمت جلو پنجره دارای چهار عدد چراغ جلو بود و در داخل خودرو در قسمت جلو داشبورد تفاوتهایی با مدلهای معمولی داشت و با داشتن آمپر برق و فشار روغن در کنار درجه باک و دمای موتور جلوه خاصی داشت و علاقه مندانی را جذب خود کرده بود.
دولوکس
پیکان دولوکس یکی از معروفترین مدلهای پیکان بود. این نوع مدل از مدلهای اولیه پیکان بود. برخی از مدل به صورت دنده اتوماتیک ساخته شد. سپر این نوع مدل از نوع شمشیری بود. این مدل برای قد بلندها که وارد ماشین میشدند دشواریهایی ایحاد میکرد. فرم بدنه این مدل از نوع کبریتی بود.
دولوکس فیسلیفت
از سال ۱۳۵۹ پیکان با تغییری که کرایسلر در فرم ظاهری هانتر بوجود آورد، شامل تغییر کامل چراغهای جلو و عقب (به فرم بزرگ و یکپارچه کاملاً مستطیل)، پانل نشانگرهای مقابل راننده، تولید شد (این مدل در سالهای ابتدایی تولید به پیکان چراغ بنزی معروف بود).
کارلوکس
پیکان کارلوکس تولید آن از سال ۱۳۴۶ آغاز شد. این ماشین دارای حجم موتور ۱۷۲۵ سی سی بود که دارای نوارهای فلزی و آب کروم کاری در جای بدنه داشبورد چوبی و سپرهای استیل کوتاه یا معروف به شمشیری بود.
کار
پیکان کار نوعی از مدلهای مخصوص پیکان بود. این نوع مدل در دهه ۵۰ در کارخانه ایران ناسیونال تولید شد. این نوع خودرو بنا به درخواست مشتریانی که محل کارشان صنعتی بود ساخته شد. این خودرو بعد از انقلاب هم تولید شد. موتور این نوع مدل از نوع مدل تخت بود که تقریباً شتاب بالایی داشت. چراغ دنده عقب این مدل از چراغهای ترمز و خطر و راهنما جدا بود.
پیکان پژویی
در سال ۱۳۷۰ ایران خودرو با استفاده از سیستم تعلیق و موتور ۱۸۰۰ سی سی، پژو ۵۰۴ بر روی بدنه پیکان، نوع جدیدی از پیکان را که در ایران به پیکان پژویی معروف شد تولید نمود و تا ۶ سال به تولید آن ادامه داد.
پیکان ۱۶۰۰
تولید آن از شهریور ۱۳۷۱ با تولید موتور ۱۶۰۰ سی سی مگاموتور در ایران و استفاده از گیربکسهایی (از کشورهای آلمان آرژانتین و سرانجام تولید داخل) اکسلهای تولید ایران، آغاز شد و برای ۱۳ سال ادامه یافت.

جشن خداحافظی با پیکان